Bolest

Když život bolí

3. dubna 2018 Když život bolí


Zdroj: Magazín Paraple, duben 2018

Text: David Lukeš, ředitel Centra Paraple

Po probuzení vždycky rovnou přemýšlím nad tím, co mě dnes zase bolí, nebo ještě hůře, co mě nebolí. Než se prodýchám a nechám „vytančit“ natěšené nohy, projíždím si v mysli své tělo od hlavy až k patě, nebo obráceně, a postupně rozeznávám místa, která bolí. Bolest ramene, zad, hýždí, nohou, neuropatická bolest atd. Je to náročně a někdy dost otravné. A proto chci na následujících řádcích popsat, jak je možné bolest zmírnit a jak k ní přistupovat.

Předem říkám, že neznám žádný univerzální lék, ale můžu vám zkusit pomoci ji lépe pochopit.
Bolest je projev nesouladu našeho bytí s konstrukcí našeho organismu, tedy s tou přírodou zamýšlenou. Píši záměrně bytí, protože nejde pouze o fyzično, ale je důležité dívat se na to v kontextu celého našeho fungování. A co víc, i fungování životního prostředí a dokonce vesmíru.
Možná se vám to zdá příliš abstraktní, ale zkuste pozorovat, co se s vašim tělem děje třeba při úplňku.

Identifikace bolesti a deník bolesti

Akutní a chronická bolest. Ke každé přistupuji jinak. U té akutní se vždy snažím zamyslet nad tím, co jí předcházelo. S tím a se znalostí sebe samého většinou pracuji, protože si myslím, že sami sobě jsme nejlepšími lékaři. Většinou postačí krátká léčba a úprava režimu, během kterých dochází ke zlepšení až úplnému odstranění bolesti. Chce to hlavně dostatek odpočinku a doplnění stravy o vhodné nebo chybějící látky. Jiné je to s bolestí chronickou. Tou, co přetrvává delší časové období, klidně i více měsíců, nebo se často vrací. K té přistupuji úplně jinak, komplexně. Obcházím jí ze všech stran, jako umělecké dílo sochaře a přemýšlím nad všemi souvislostmi. Tento přístup mě ale občas zavedl i do slepé uličky, a tak jsem začal přemýšlet nad deníkem bolesti. Možná bych měl říci spíše nad deníkem života, či chcete-li bytí. Protože pro pochopení a následnou léčbu bolesti je velmi důležité znát co nejvíce vstupů, které ji ovlivňují. Takový deník má obsahovat popis bolesti a subjektivní hodnocení její intenzity (např. 1 – 10), má být zasazený do běžného kalendáře (zejména pro sledování ročního období, lunární fáze, změny počasí, teploty, tlaku apod.) a doplněn o harmonogram stravování, vyprazdňování, fyzické námahy (cvičení apod.), duševní námahy (náročné období v práci, škole, osobní problémy atd.) a délky spánku. Je to podobné přípravě podkladů pro nutriční terapeutku. Již během zapisování konzumované stravy dokážeme často rozeznat, kde může být základ problému, který chceme řešit. Zatím jsem ve fázi rozmýšlení struktury deníku. Bohužel na něj nemám momentálně dost času a tak zatím dál funguji s bolestí.

Bolest těla

Poškození míchy sebou přináší různé bolesti pohybového aparátu nebo vnitřních orgánů.
Mnohé komplikace však mají svůj prapůvod už ve vývoji – od prenatálního období, přes příchod na svět, až po přístup lidí, kteří mě provázeli do doby, než jsem se o své tělo začal zajímat sám. Jsou to tedy věci, které jsem nemohl vědomě ovlivnit. A mimo poranění páteře a míchy ve dvaceti letech, jsem stihl ještě spousty jiných menších i větších úrazů. Tělo si je pamatuje. Bolest těla je námaha, zátěž, se kterou příroda původně nepočítala. Dlouhodobě se mi jí daří zmírnit, či dokonce odstranit vyváženým pohybem a kompenzací nesprávných stereotypů. To by mělo být přirozenou součástí našich životů, pokud toužíme žít co nejvíce bezbolestně.

A co dalšího jsem vypozoroval, že mi pomáhá?

Udělejte ze cvičení součást každého dne - nemusí to nutně znamenat návštěvu posilovny, či nějaké sportovní výkony, lze si zacvičit doma, pouze se svým tělem, věnovat se dechovým cvičením nebo jít na procházku. V tomhle mi hodně pomáhá pes, který mě na procházku dostane vždy. Navíc je to ten nejvěrnější přítel.
Naučte se odpočívat – zejména dostatečně spát. Je to sice velmi individuální, ale to nejmenší, co můžeme udělat je jít spát dříve a svou postel mít zařízenou jako své dokonalé relaxační místo.
Důležité je mít kvalitní matraci, na které rozhodně nemá smysl šetřit. Při jejím pořizování také zhodnoťte míru rizika vzniku dekubitů.
Zajistěte si kvalitní kompenzační pomůcky – dobře nastavené hole, vozík, kvalitní sedací polštář a zádová opěrka. To by měl být základ. Nesmiřte se s tím, že máte něco napsané na nějakou dobu.
Pokud vám váš vozík nevyhovuje, pořiďte si nový. Požádejte nadace a sponzory. Příspěvek ze zdravotního pojištění není jediná možnost financování.
Sežeňte si „vlastního“ fyzioterapeuta – rehabilitovat nestačí pouze jednou či párkrát do roka v Parapleti, důležitá je pravidelnost. Předpis na cvičení mi píše praktický lékař, který může napsat i službu domácí fyzioterapie, pokud jí nějaká služba domácí péče ve vašem bydlišti nabízí.
Pojišťovny lékaře nelimitují, jde jen o to umět si léčbu obhájit. A u lidí s poškozením míchy se potřeba fyzioterapie obhájit dá.
Má praktická lékařka se také zdráhala a mému fyzioterapeutovi dokonce řekla: „Skočil si, skočil, tak co by chtěl.“ Nakonec ale předpis napsala, protože jsem si sice skočil, ale to přesto nijak nesnižuje můj nárok na fyzioterapii hrazenou ze zdravotního pojištění.

Bolest duše

S bolestí duše je to mnohem složitější, ať už s její identifikací, nebo samotnou léčbou.
Navíc se s ní spojuje nastartování mnohých chemických procesů, které mohou navenek působit jako problém pohybového aparátu, nebo nějakého vnitřního orgánu.
U mě je základní indicií pozbývání radosti ze života. Taková ta špatná nálada, která vede k nechuti cokoliv začít. Nervozita, která se projeví i zvláštní pachutí. Mám vypozorováno, že je to hodně spojené s pocitem kdesi v nitru, v břišní oblasti.
Úzkost se postupně proměňuje, sílí a jsou chvíle, kdy bych bral nějaké tlačítko na vypnutí. Velké, červené.
Od psychoterapeutů jsem dostal mnoho dobrých rad, ale i tak se v tom někdy topím dost hluboko.
Je to jako když se potopíte do velké hloubky třeba v oceánu, kde začíná být tmavá voda a zima. Tak se v těch nejhorších chvílích cítím. I fyzicky se mě často zhostí zima. Naštěstí jsem ale ještě nikdy nedosáhl na úplné dno.

Mimo konzultace s odborníkem vám mohu doporučit:

Dělejte si radost - zkuste vyvážit své starosti stejnou dávkou radosti. Pomohou i malé drobnosti. Příjemná kniha, film, oblíbené jídlo, chvíle s blízkými apod.
Já si třeba rád uvařím čaj, nebo si popovídám s někým milým a uvědomím si krásu prostého bytí.
Věnujte se sami sobě - meditace a dechová cvičení pomáhají zklidnit duši a uvolnit napjaté tělo. Umět relaxovat je potřeba, i když máte pocit, že jste v podstatě nic nedělali.
U mě to nemá předepsanou formu ani místo. Občas mi stačí i to, že se po cestě do práce či z práce zastavím a pozoruji dění kolem sebe.
Vyjádřete to nebo to vysportujte - zkuste se z bolesti vypsat, vymalovat, vytančit... Je mnoho druhů terapií, které vám udělají radost a uvolní duši.
Mně hodně pomohl sport, který skvěle funguje na uvolnění duše i těla. Navíc v partě blízkých lidí.
Nedržte to v sobě - prožívejte své emoce. Není normální být stále šťastný a radostný. Nepotlačujte smutek či pláč.
Zkuste ho přijmout a brát tak, že je u vás na návštěvě. Je to host, který může přicházet nečekaně a který neříká, jak dlouho se zdrží. Jen mu nedovolte vás pohltit.
Neříkejte, že jste smutní, ale že vás potkal či navštívil smutek. Být smutný je stav, kde nemusíte vidět konec. Pokud prožíváte smutek jako návštěvu, tak víte, že návštěva jednou odejde.
Nejsem v tom zrovna mistr, ale snažím se. Myslím na tibetské umění života, podle kterého jsou problémy jen tak velké, jaké moc si je připouštíme.

Záhadná bolest, bolest neuropatická

Neuropatická bolest je typ bolesti přímo spojené s neurologickým poškozením, v našem případě s poškozením míchy.
Já tuto bolest pociťuji od samotného úrazu. A zhoršuje se. Na některou jsem si už zvykl, třeba na brnění prstů na rukou. Připomíná mi to stejnou bolest, jakou jsem kdysi cítil, když jsem po lyžování strčil zmrzlé prsty pod horkou vodu. Na jinou se mi zvyká jen těžko.
Pro tuto bolest nemám žádnou radu, jedině snad zkoušet, co vám uleví. Tady jsem spíše zastáncem možných alternativních forem léčby – např. i cannaterapie (léčba pomocí léčebného konopí).

Nepodceňujte signály těla

Chápu, že mě tělo bolestí upozorňuje, že se mu něco nelíbí. Komplikuje to ale tím, že často neříká přesně, o co jde.
A tak se potom stává, že mě například bolí břicho, ale přitom s ním nic není.
Někdy mě vegetativní systém upozorní na bolest části, kterou necítím. Pocením či mražením. Byl jsem tak třeba schopný zjistit, že mně nehet na jedné noze řeže do prstu na druhé noze. Po odstranění příčiny došlo k okamžité úlevě.
Velká bolest těla, například po úrazech (poznal jsem tak zlomenou nohu), či při vznikajících proleženinách u mě bývá spojena ještě s nevolností, vysokými teplotami a zimnicí.
Úplně nejjednodušší pak je nechat si udělat alespoň krevní testy, které odhalí zánětlivé onemocnění či chybějící látky.

Bolest mě provází téměř každý den. A když se potom objeví den bezbolestný, nebo skoro bezbolestný, tak si ho vědomě třeba ani nevšimnu. Ale najednou mám ze života větší radost.

Bolest se dá ovlivnit různými způsoby, záleží však na jejím původu. V Centru Paraple nabízíme klientům poradenství i v této oblasti.
Bolest vzniklou na základě funkční změny pohybového aparátu lze řešit pomocí fyzioterapie a ergoterapie. Principem je najít původce bolesti (např. špatná funkce svalů, kloubů, vnitřních orgánů).

FYZOTERAPIE

Metody:

  • manuální terapie (např. měkké techniky, mobilizace)
  • elektroterapie (ultrazvuk, rázová vlna, různé druhy elektrických proudů, magnetoterapie)
  • cvičení na neurofyziologickém podkladu
  • zaškolení rodinných příslušníků a osobních asistentů

ERGOTERAPIE

Metody:

  • ovlivnění postury sedu, správné nastavení vozíku
  • ergonomie pracovního místa
  • úprava domácnosti a výběr pomůcek
  • zlepšení pohybových stereotypů

Speciálním typem bolesti je bolest neuropatická, která vzniká na základě poškození nervových struktur. Je důležité odlišit ji od bolesti funkční.
Je poměrně špatně ovlivnitelná, nicméně i s ní pracujeme.

Metody:

  • cannaterapie - léčba konopnými produkty (řeší ošetřovatelský úsek)
  • autogenní trénink - meditace a relaxačních techniky (řeší úsek psychologie)
  • vodoléčba - vířivé vany, podvodní masáže (řeší úsek fyzioterapie)

V rámci poradenství také předáváme kontakty na spinální jednotku.

Odebírat newsletter

Podpořte nás

Život je jízda!

Pojeďte kousek cesty s námi.

Chci darovat