Galerie KODL pořádá v neděli 26. května 2024 od 12 hodin na pražském Žofíně tradiční aukci, na které budou dražena i díla, jejichž výtěžek bude věnován Centru Paraple. Zájemci budou mít příležitost dražit i online na aukčním portálu Artslimit.com.

Předaukční výstava uměleckých děl uvádí od 29. dubna do 25. května kolekci výtvarného umění v širokém záběru 19. a 20. století s přesahem do současné tvorby. Představí se i surrealistický olej Emila Filly, znovuobjevené rané plátno Jana Zrzavého, či dosud neznámý obraz od Toyen. Předaukční výstava probíhá v prostorách Galerie KODL na Národní třídě.

Kolekci doplňují položky, které budou draženy v rámci charitativní části aukce. Zájemci o soudobou tvorbu mohou podpořit naši neziskovou organizaci Centrum Paraple a zároveň získat obrazy Jana Híska, Šárky Koudelové, Jakuba Matušky (Maskera), Michala Mráze, Jiřího Petrboka, Ronyho Plesla, Jakuba Špaňhela nebo Moniky Žákové.

Rony Plesl: Corset I

křišťálové tavené sklo (technologie Vitrum Vivum), 2024, sign. na spodu, 49 ´ 43 ´ 20 cm

Rony Plesl: Corset IUmělecká díla Ronyho Plesla jsou zastoupena ve veřejných a soukromých sbírkách nejen v České republice, ale i po celém světě. Od roku 2008 je vedoucím Ateliéru skla na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze, kde byl v roce 2017 jmenován profesorem designu a architektury. Nejčastěji při práci využívá svou vlastní technologii zvanou Vitrum Vivum založenou na odlévání skla do formy, kterou představil již Stanislav Libenský a do dokonalosti dovedl Jiří Šín.
Skleněná plastika Corset I pochází ze série navazující na bohatou tradici českého surrealismu a symbolismu, jmenovitě např. na tvorbu Josefa Šímy nebo Toyen, která motiv korzetu uplatnila v proslulém díle Opuštěné doupě (olej na plátně, 1937, sign. PD, 113 ´ 77 cm, Galerie výtvarného umění Cheb, inv. č. O 701). Smyslné tvary tohoto spodního prádla pro ni symbolizovaly ženskou krásu, ale i nevybíravou formu restrikce. Rony Plesl tuto ambivalenci ve svém skleněném objektu nepopírá, ale přesto efektně a s respektem vyzdvihuje krásu a komplexitu ženské tělesnosti. Bohaté řasení korzetu zároveň připomíná kanelury na dříku iónského sloupu, reprezentujícího už od dob antiky vznešenou dokonalost, a především ženský princip (jeho protějškem byl řád dórský, zv. mužský). Dílo je nesmírně kvalitní ukázkou Pleslova neutuchajícího zájmu o historii umění, již důmyslně a osobitě přibližuje současnému diváctvu a podněcuje jej k novým úvahám nad věčně platnými otázkami.
Plastika je druhým kusem z celkového počtu šesti a pochází přímo z ateliéru umělce. Opatřeno autorovým certifikátem autenticity.
Z kladívkové ceny autor věnuje 50 % na podporu neziskové organizace Centrum Paraple.
Vyvolávací cena: 290 000 Kč
Odhadní cena: 350 000 – 450 000 Kč

Jiří Petrbok: Udřenej chlap se oblékl do těla své ženy 

akryl na plátně, 2024, sign. PD a na rubu, 140 x 22 cm

Jiří Petrbok: Udřenej chlap se oblékl do těla své ženy Jiří Petrbok, přední český umělec a někdejší vedoucí ateliéru kresby na pražské Akademii, ve své současné tvorbě neopouští sobě vlastní ironii, kterou nejnověji vkládal do scén obohacených zeleninovými a ovocnými motivy. Jakožto vegetarián stavěl ovoce, zeleninu, zvířata a lidi do konfliktu, jenž se pomyslně vyostřil v autorově výstavě Život hrdiny v Galerii Václava Špály (Praha, 20. 3. – 3. 5. 2020, kvůli pandemii koronaviru přesunuto na 4. 9. – 18. 10. 2020). Také v přeloženém díle lze spatřit rezidua tohoto „zeleninového období“, a sice v podobě mrkvových končetin zachycené bytosti – muže, ženy, zvířete – svírající v levé ruce tyčový mixér. Petrbok se tu však zabývá převážně mnohokrát skloňovaným tématem genderu a společenskými rolemi žen a mužů, jež od nich očekáváme. Cílená ambivalentnost výjevu je odrazem autorova uvažování nad aktuálními tématy, jež se nezdráhá ve své práci reflektovat či nabízet k otevřené diskusi. Dílo pochází přímo z umělcova ateliéru.
Z kladívkové ceny autor věnuje 90 % na podporu neziskové organizace Centrum Paraple.
Vyvolávací cena: 50 000 Kč
Odhadní cena: 60 000 – 120 000 Kč

Šárka Koudelová: Old Stories 1 

akryl na plátně, 2024, sign. na rubu, 65 x 50 cm

Šárka Koudelová: Old Stories 1Šárku Koudelovou lze bezpochyby řadit mezi nejvyhledávanější současné české umělkyně, jejichž tvorba zaujme hloubkou a šíří vnitřních obsahů. Působivé plátno Old Stories 1 je prvním z nového stejnojmenného cyklu, jehož prostřednictvím autorka zkoumá osobní emoce spojené s rodičovstvím. To jako by bylo opředeno jistou univerzálností – člověk se jím stane součástí nekonečné řady opakujících se příběhů, platných dnes stejně jako před tisíci lety. Obraz lze tedy na jedné straně vnímat jako obecně platnou metaforu, ale i jako zranitelný autoportrét umělkyně-matky, jež cítí zodpovědnost za směr symbolické plavby mezi bezpečím a hrozbou, dobrem a zlem. Výpovědní hodnotu námětu posiluje i řada uměleckohistorických citací a předobrazů, s nimiž autorka pracuje, kupř. se nechává inspirovat asambláží Je-li dáno od Marcela Duchampa (1946–1966, Muzeum umění ve Filadelfii, Filadelfie) nebo Přechodem přes řeku Styx od Joachima Patinira (olej na dřevě, 1515–1524, Národní muzeum Prado, Madrid). Nesmírně citlivé dílo představuje Koudelovou jako výbornou a suverénní malířku, jejíž tvorba je jedinečná jak svým významovým přesahem, tak i precizní malířskou formou. Typické jemné vrstvy barvy jsou v protikladu s expresivnějším přístupem uplatněným v zobrazení pavučiny s perličkami rosy, efektně směřující divákovu pozornost do středu plátna. Dílo pochází přímo z ateliéru autorky.
Z kladívkové ceny autorka věnuje 50 % na podporu neziskové organizace Centrum Paraple.
Vyvolávací cena: 60 000 Kč

Odhadní cena: 80 000 – 120 000 Kč

Jakub Špaňhel: Zátiší s malovaným džbánem a polním kvítím 

akryl a pigment na plátně, 2023–2024, sign. na rubu, 100 × 80 cm, rám, zaskl.

Jakub Špaňhel: Zátiší s malovaným džbánem a polním kvítím Talentovaný malíř Jakub Špaňhel se již od svých studií na Akademii výtvarných umění v Praze řadí mezi nejúspěšnější současné umělce. Jeho nezaměnitelný umělecký výraz vychází z klasické malby, kterou přezkoumává a aktualizuje svým uvolněným rukopisem. Zátiší s malovaným džbánkem a polním kvítím je příkladem tradičního tématu, které bylo pojato osobitým gestem malíře a monumentalizováno velkým formátem plátna. Květy, namalované lehkými dotyky štětce žlutým pigmentem, kontrastují se splývajícím pozadím vytvořeným stékající barvou. Plátno svědčí o Špaňhelově mistrovství v zobrazení detailního motivu prostřednictvím minima prostředků a redukované formy. Jedná se o hodnotné dílo sběrateli velmi vyhledávaného autora, pocházející přímo z jeho ateliéru.
Z kladívkové ceny autor věnuje 70 % na podporu neziskové organizace Centrum Paraple.
Vyvolávací cena: 100 000 Kč

Odhadní cena: 180 000 – 240 000 Kč

Michal Mráz: BBQ 2

komb. techn. (olej, akryl, asfalt), 2019, sign. na rubu, 130 × 90 cm

Michal Mráz: BBQ 2Původně vystudovaný akademický sochař, Michal Mráz, se na mezinárodní scéně zapsal svým kritickým street artovým duchem a charakteristickou šablonovitou asfaltovou malbou využívající retro-vizuál 50. a 60. let minulého století. Poválečná estetika, vycházející především z amerických reklam, tematizuje zrod moderní mytologie nekonečného růstu a blahobytu. Idylické obrazy malíř posléze narušuje zasazením do ironického kontextu nebo přímo zbědovaného vizuálu polorozbořených budov. Obraz BBQ 2 pochází ze série, která se kriticky dotýká tématiky ekologie a klimatické krize. Romantické letní rodinné „grilovačky“ jsou ad absurdum doprovázeny hustým sněžením. Obraz byl součástí výstavy Memories of Tomorrow v Olivier Waltman Gallery v Paříži a v roce 2022 navštívil veletrh umění Art Miami. Dílo pochází z ateliéru umělce. Přiložen certifikát autenticity.
Z kladívkové ceny věnuje 50 % z ceny díla věnuje autor na podporu charitativní organizace Centrum Paraple.
Vyvolávací cena: 150 000 Kč

Odhadní cena: 250 000 – 400 000 Kč

Monika Žáková: Bez názvu

sprej na modelovaném papíře fixovaném na plátně, 2018, sign. na rubu, 120 × 100 cm

Monika Žáková: Bez názvuMonika Žáková je výraznou osobností současné umělecké scény hlásící se k odkazu geometrické abstrakce šedesátých let 20. století a držitelkou třetího místa Ceny kritiků za mladou malbu (2014). Do pozornosti sběratelů a teoretiků umění se dostala již svou diplomovou prací s názvem Linea-Alba, kterou v roce 2012 uzavřela studium v Ateliéru malby Jiřího Sopka na pražské AVU a zároveň otevřela svou uměleckou dráhu směřující od symbolu k materiálu. Postupně opustila malířské náčiní a osvojila si pracovní postupy, které jsou vlastní spíše sochařské či architektonické práci. Používá světlo, prostor, skladbu, pohyb, a také různorodé materiály, jakými jsou například látky, kovy, papír či sádra, které jsou jak základní technologií, tak základním obsahem její práce. Její díla jsou totiž příznačná až haptickou citlivostí k zvolenému materiálu a jeho tělesnosti, kterou Žáková nechává svébytně promlouvat prostřednictvím procesu vzájemné spolupráce. Vzniká tak jedinečná myšlenková mapa zachycující proces recipročního působení umělkyně a zvolené materie. Předložená práce představuje charakteristickou ukázku tvorby umělkyně, jejíž díla byla prezentována v mnoha evropských metropolích či Japonsku. Dílo pochází z ateliéru autorky. Přiložen certifikát autenticity.
Z kladívkové ceny věnuje 70 % z ceny díla věnuje autorka na podporu charitativní organizace Centrum Paraple.
Vyvolávací cena: 80 000 Kč
Odhadní cena: 120 000 – 160 000 Kč

Jakub Matuška aka Masker: Kdes byl, když jsi byl tady? 

akryl na plátně, 2018, 120 x 90 cm, rám

Jakub Matuška aka Masker: Kdes byl, když jsi byl tady? Jakub Matuška, absolvent ateliéru malby Vladimíra Skrepla na pražské AVU a pod jménem Masker někdejší výrazná osobnost graffiti scény, se za poslední roky posunul v suverénně vyzrálého malíře, který svým propracovaným a charakteristicky pokřiveným kresebným rukopisem zpracovává především téma člověka a působení jeho energie na okolní svět. Obrazy mnohdy pod pláštěm grotesky schovávají hluboké myšlenky vztahující se jak k osobnímu životu jednotlivce, tak k celospolečenským konfliktům. Matuškova tvorba je založena na svébytné technice kombinující spontaneitu propiskové kresby, digitální přípravu na obrazovce iPadu a svobodu samotné malby. Svou zálibu v digitálním umění úspěšně propojuje s malířskou tradicí starých mistrů doby gotiky či renesance i zástupců avantgardních směrů počátku 20. století. Plátnem Kdes byl, když jsi byl tady? otevřel svůj experiment mnohonásobného nazvětšování malé kresby pomocí skenu. Zvětšenou kresbu následně doplnil barvami, zatímco linka zůstala se všemi detaily, které skenování odhalilo. Název díla odkazuje na pozorování vlastních myšlenek z odstupu, na to, zda jsme schopni naši mysl kontrolovat, soustředit se, být tady a teď. Obraz byl součástí malé série, z níž na trhu zůstal již jako jediný. Jakub Matuška má za sebou množství samostatných i skupinových výstav u nás i v zahraničí.
Z kladívkové ceny věnuje 70 % z ceny díla věnuje autor na podporu charitativní organizace Centrum Paraple.
Vyvolávací cena: 150 000 Kč
Vdhadní cena: 200 000 – 250 000 Kč

Jan Hísek: Hoře 

olej na plátně, 2021, sign. PD, 150 × 150 cm

Jan Hísek: Hoře Svébytná výtvarná poloha Jana Híska využívá prvky malby, ilustrace a grafiky, mezi nimiž balancuje. Již na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze se Hísek specializoval na knižní ilustraci a typografii. Intenzivní červená a černá barva v obraze Hoře vyplnily celou plochu plátna s maximální přesností a strachem z prázdnoty. Jedná se o fantastickou krajinu, ve které autor interpretoval existenciální pocity nejistoty a osamění během pandemické situace, kdy dílo vzniklo. Zvířecí a lidské figury jsou uvězněny v záhybech spirálovitých útvarů. Tyto prvky fungují jako všeobjímající vegetace, která převzala vládu nad světem ve stejném duchu jako ve slavném postapokalyptickém románu britského spisovatele Johna Wyndhama s názvem Den trifidů. Koloristicky velmi účinné a přitažlivé dílo je charakteristickou prací autora, jehož tvorba se svobodně vyjadřuje různými médii a je vyhledávána sběrateli současného českého umění. Dílo bylo vystaveno na samostatné výstavě Jana Híska v DSC Gallery (Údiv větru, 19. 10. – 12. 11. 2021). Dílo pochází přímo z ateliéru autora.
Z kladívkové ceny autor věnuje 50 % na podporu neziskové organizace Centrum Paraple.
Vyvolávací cena: 220 000 Kč
Odhadní cena od: 300 000 – 600 000 Kč

Výtěžek z prodeje charitativních uměleckých děl v rámci 91. aukčního dne Galerie KODL bude již potřinácté předán na konto Centra Paraple. Děkujeme!

Pro více informací sledujte naše webové stránky www.aukceproparaple.cz