Studentům (nejen) středních škol nedávno odstartoval školní rok. Ti, kteří právě vstoupili do maturitního ročníku a chtějí ve studiu pokračovat, už určitě intenzivně zvažují, kam dál. Fakulta tělesné výchovy a sportu Univerzity Karlovy nabízí širokou škálu studijních programů, ze kterých si mohou vybrat i uchazeči se zdravotním postižením. A ačkoli je fakulta poměrně velkou částí veřejnosti vnímána jako uzavřená instituce pro vrcholové sportovce, není to pravda! Jejím cílem je budovat komunitu, která sdílí a propaguje myšlenky udržitelného a zdravého životního stylu každého jednotlivce každého věku, jehož nedílnou součástí jsou pohybové a sportovní aktivity. 

Zdroj: Magazín Paraple, říjen 2024
Text: Hana Topolovová, Fakulta Tělesné výchovy a sportu 
Foto: Lukáš Klingora

Představujeme obor „APA“ neboli aplikované pohybové aktivity   
Mezi obory nabízené fakultou patří také Aplikovaná tělesná výchova a sport osob se specifickými potřebami. Tento obor vychovává odborníky pro oblast tělovýchovy jedinců se zdravotním postižením, onemocněním či znevýhodněním. Studium je vhodné i pro osoby se specifickými potřebami, kdy jeho absolventi získají vysokoškolskou kvalifikaci a kompetence v oblasti tělesné výchovy, sportu a dalších aplikovaných pohybových aktivit provozovaných v tělovýchovných a speciálně výchovných zařízeních, centrech volného času a dalších místech.  
 
Čím absolvent bude? 
„Absolvent magisterského studia se stává odborníkem, trenérem a metodikem s kvalifikací pro oblast aplikovaných pohybových aktivit. Do navazujícího magisterského oboru se nově mohou hlásit i absolventi bakalářských oborů: Aplikovaná tělesná výchova a sport osob se specifickými potřebami, Aplikované pohybové aktivity, Fyzioterapie, Ergoterapie a Zoorehabilitace,“ uvádí Klára Daďová, vedoucí katedry zdravotní tělesné výchovy a tělovýchovného lékařství.  
 
Pohyb pro všechny  
Studium aplikovaných pohybových aktivit se opírá o unikátní propojení humanitního základu (pedagogika, psychologie, filosofie, etika), biomedicínského základu (anatomie, fyziologie, interna, neurologie, tělovýchovné lékařství, první pomoc) a komplexní sportovní přípravy (atletika, gymnastika, plavání, sportovní hry, bojové sporty, zdravotní tělesná výchova a další pohybové systémy).  V průběhu studia současně studenti postupně zvyšují své kompetence v organizaci akcí a své studijní projekty propojují s praxí. Již od prvního ročníku se zapojují do individuálních si skupinových projektů v oblasti APA.

Kromě pedagogické činnosti se katedra zdravotní tělesné výchovy a tělovýchovného lékařství podílí na výzkumné činnosti i celoživotním vzdělávání. Spolupracuje s odbornými institucemi v sociální i vzdělávací oblasti, jako jsou Centrum Paraple, Jedličkův ústav, CZEPA či Klárův ústav. Intenzivní kontakt udržuje také s řadou sportovních organizací. Jsou to například Český paralympijský výbor, Český PARA sport, Sportovní klub vozíčkářů Praha, České para plavání, Sportovní club Jedličkova ústavu a mnohé další. V létě katedra organizuje sportovní dětské léto pro děti se specifickými potřebami a jejich kamarády a pomáhá i s organizací různých sportovních akcí, mezi které patří například lyžařské závody nebo Maraton s roztroušenou sklerózou. V průběhu roku se připravují paralympijské školní dny na školách v Praze i Středočeském kraji.

Víte, že...

  • Tělesná výchova a sport osob se zdravotním postižením se označuje zkratkou APA? Je to zkratka anglického Adapted Physical Activity, do češtiny překládaná jako „aplikované pohybové aktivity“.
  • Zkratka APA se po celém světě objevuje v názvu federací, odborných týmů i společností, konferencí, studijních programů, časopisů i dokumentů (IFAPA, EUFAPA, EUDAPA, EUCAPA, EUSAPA, APAQ…).
  • Nejvýznamnější odbornou organizací v této oblasti je ČAAPA – Česká asociace aplikovaných pohybových aktivit založená v roce 2009 v Olomouci.
  • Studijní programy přímo zaměřené na oblast APA je v ČR možné studovat pouze na dvou vysokých školách: Fakultě tělesné výchovy a sportu Univerzity Karlovy v Praze a Fakultě tělesné kultury Univerzity Palackého v Olomouci.
  • Na obou uvedených fakultách studují a v minulosti studovali i studenti se specifickými potřebami, včetně studentů s míšní lézí.
  • Mezi studenty obou fakult jsou i úspěšní parasportovci.
  • Několik absolventů oboru APA prošlo v roli zaměstnanců i Centrem Paraple

Více informací najdete na ftvs.cuni.czftk.upol.cz

Před dvěma lety si obor připomněl třicet let od svého založení. Jak se za ta léta vyvíjel? 
Do prvního ročníku nastoupili studenti v roce 1992. Tenkrát bylo studium pouze kombinované a ke nastupovalo k němu několik desítek studentů. Mezi spolužáky v té době byli lidé ze školství, sociální sféry, zdravotnictví, ze sportu i ze státní správy. Víkendové konzultace na fakultě končily posezením při kytaře. Mezi vyučujícími byla řada vynikajících osobností, nechyběly ani výjezdy na praxi do Kladrub i do Brandýsa, kde se vyučovala pracovní výchova. Od roku 2004 obor ztratil svou samostatnost a stal se součástí učitelského oboru Tělesná výchova a sport, což bohužel znamenalo nemožnost studia pro studenty s postižením. Ke studiu v nové akreditaci pak nastoupila další generace v roce 2014. Obor byl otevřen v prezenční i kombinované formě a stal se přístupným i studentům se specifickými potřebami. Hned v prvním ročníku se tak sešla skvělá skupina studentů, v níž skoro polovina byla s postižením. To je pro všechny zúčastněné vždycky skvělé. Není to pak jen učení se o pohybových programech pro někoho se specifickými potřebami, ale společná každodenní realita. Studijní skupiny na našem oboru mají po většinu týdne společný rozvrh a hodně drží při sobě.

PhDr. Jitka Vařeková, Ph.D.
Obor Aplikovaná tělesná výchova a sport osob se specifickými potřebami – tehdy ještě pod názvem Tělesná a pracovní výchova zdravotně postižených – sama vystudovala a v současné době zde i vyučuje. 

Dominika Míčková 
Dominice Míčkové je 29 let. Narodila se s vrozenou vadou páteře a celý život žije v Brně, pouze si na zhruba šest let odskočila do Prahy kvůli studiu oboru Aplikované tělesné výchovy a sportu osob se specifickými potřebami. V loňském roce magisterské studium zdárně dokončila a nyní se již věnuje práci v oboru – je místopředsedkyní a trenérkou svého mateřského klubu SK KONTAKT BRNO. 

V čem spočívá podpora přímo během studia? 
Studenti mají nárok například na zprostředkování asistence, individuální studijní plán, zapůjčení technických a kompenzačních pomůcek a individuální poradenství a podporu. Na fakultě je většina prostor bezbariérových. Studenti mají k dispozici samostatnou místnost s pracovním stolem, počítačem a lehátkem. Podpora je možná i při studijních pobytech v zahraničí. Na druhou stranu je k tomu důležité říct, že se nic z toho neobejde bez aktivního úsilí, zájmu. Stěžejní je komunikace a spolupráce studenta.  
 
Co by měli vědět studenti s míšní lézí, pokud uvažují o studiu na FTVS? 
Zájemci o studium se speciálními vzdělávacími potřebami mají nárok na získání podpory již ve fázi přijímacího řízení a následně samozřejmě i při studiu. V rámci celé Univerzity Karlovy řeší podporu studentů se specifickými potřebami Centrum Carolina v kontaktním centru v Celetné 13. Podrobné informace o možnostech podpory při studiu i další důležité informace jsou uvedeny i na webových stránkách https://centrumcarolina.cuni.cz/. Dále je pak na každé fakultě kontaktní osoba pro studenty se specifickými potřebami. Na FTVS je touto osobou Eva Prokešová (eprokesova@ftvs.cuni.cz), na kterou je možné se obrátit v případě dotazů spojených s přijímacím řízením a jeho modifikací a následně při studiu řeší individuální potřeby jednotlivých studentů.

Při podávání elektronické přihlášky je důležité nezapomenout zaškrtnout žádost o modifikaci přijímacího řízení a současně i nahrát potvrzení o zdravotním postižení a potvrzení o zdravotním stavu od tělovýchovného lékaře. S uchazečem se následně spojí studijní oddělení, popřípadě kontaktní osoba za fakultu, a domluví s ním další postup. Součástí přijímacího řízení jsou talentové zkoušky z atletiky, sportovních her a plavání, proto je naprosto nezbytné domluvit předem adekvátní modifikaci. 
 
A co byste případným zájemcům vzkázala? 
Pojďte do toho! Aplikované pohybové aktivity jsou dynamický obor s velkými možnostmi osobního rozvoje i dalšího uplatnění. Pokud budete chtít více informací, určitě se na nás obraťte.  

Dominiko, jaká byla vaše cesta k plavání?  
Vzhledem k vrozenému postižení jsem několik let nosila sádrový korzet, takže jsem nemohla ani doma do vany. Bylo však jasné, že mám vodní prostředí ráda, maminka i babička mě často braly na přehradu, kde mi napouštěly vodu alespoň do malého bazénku, kde jsem si mohla hrát s hračkami. Po přechodu na plastový odnímatelný korzet jsem již začala s babičkou plavat s nafukovacími rukávky, ale stejně jsem měla hlavu pořád pod vodou, protože mě zajímalo, co se pode mnou děje. S maminkou jsem se účastnila rehabilitačních pobytů a na jednom jsem se seznámila s dívkou, která již v té době navštěvovala paraplavecké lekce v Praze. Maminka dostala kontakt na středisko v Brně a v deseti letech jsem začala plavat s SK KONTAKT BRNO.

Skromnost ve vašem případě není na místě. Jaké máte za sebou úspěchy? 
V době studia jsem byla aktivní paraplaveckou reprezentantkou. Pravidelně jsem se umísťovala na vítězných příčkách na mistrovství České republiky v paraplavání a na dalších českých závodech. Vyjížděla jsem i na mezinárodní závody světové série a vrcholné závody typu mistrovství Evropy nebo mistrovství světa. V roce 2018 jsem na ME v Dublinu získala svou nejcennější medaili – stříbro v trati 50 metrů prsa třídy SB3. V roce 2020 jsem se kvalifikovala na paralympijské hry v Tokiu a o rok později jsem se jich i účastnila. Po celou dobu studia mi profesoři s ohledem na moje reprezentační povinnosti vycházeli ochotně vstříc v rámci mého individuálního studijního plánu.  
 
Dominiko, jak ovlivnila skutečnost, že se pohybujete na vozíku, vaše studium oboru ATVS OSP? 
Myslím, že výběr oboru neovlivnil ani tak moje studium, ale spíš studium ostatních spolužáků, kteří měli v ročníku někoho, o kom se vlastně snaží naučit co nejvíce. Současně doufám, že jsem je od oboru neodradila svou přítomností. 
 
Co vám přinesla do života APA?  
Jednoznačně lepší vhled do parasportu a do komunit lidí s odlišnými postiženími, než je to moje. A obecně jiné vnímání různých sociálních interakcí, větší toleranci k potřebám druhých, a to nejen lidí s postižením, a zlepšení komunikace.

Studijní obor Aplikované pohybové aktivity (APA) na Fakultě tělesné výchovy a sportu (FTVS) je vhodný i pro studenty se specifickými potřebami. Klientka našeho centra Katka aktuálně přemýšlí, zda se na něj přihlásit. Proto se rozhodla fakultu osobně navštívit a hledat odpovědi na otázky: Je pro mě obor vhodný? Zvládnu nároky studia? Jsou všechny prostory školy dostatečně přizpůsobené mým potřebám? Pokud nastoupím na denní studium, budu mít možnost si během dne někde odpočinout, odlehčit…?

FTVS

Katka přijíždí k fakultě. Vyhrazená místa pro všechny, kteří to potřebují
, jsou přímo u bezbariérového vchodu.

FTVS

Katku uvítala a po areálu provedla Jitka Vařeková, vedoucí Oddělení aplikovaných pohybových aktivit. 

FTVS

Nejen při studiu je třeba doplňovat energii. Na FTVS je k dispozici velmi příjemná jídelna, ve které je možné si vybrat i z nabídky bezlepkového a veganského stravování. Katka tentokrát zůstala u kávy, ale příště určitě neodolá. 

FTVS

Místní posilovna disponuje bezbariérovými cvičebními stroji. Důkladně se s nimi seznamují i studenti bez handicapu, aby mohli v budoucnu svým klientům vhodně a účelně sestavit cvičební jednotku. Ani Katka nelenila a všechny stroje osobně vyzkoušela.

FTVS

Místní tělocvična je vybavena sportovním náčiním a sportovními vozíky pro výuku individuálních i skupinových sportů. Katce to nedalo a alespoň si párkrát vystřelila na koš.

FTVS

malém cvičebním sále si studenti osvojují základy zdravotní tělesné výchovy. Jde o obor na pomezí fyzioterapie a APA. 

FTVS

V průběhu návštěvy měla Katka skvělou příležitost probrat s Jitkou Vařekovou podrobnosti studijního programu a možnosti jeho individuálního nastavení.

FTVS

Fakulta byla postavena již vpadesátých letech minulého století, tudíž původně není bezbariérová. V průběhu času však všechna schodiště a většina prostor byly upraveny a vybaveny tak, aby požadavek bezbariérovosti splňovaly. 

FTVS

Relaxační místnost poskytuje zázemí studentům se specifickými potřebami. Je možné se zde převléknout, ohřát si jídlo nebo se připravovat na další hodiny.  

FTVS

Ve fakultní knihovně je možné najít mnoho zajímavých knih týkajících se (nejen) pohybu. Studenti zde mohou velmi užitečně využít čas. S výběrem vhodných titulů pomáhá zkušený knihovník. 

FTVS

Katka měla možnost podívat se i na atletický ovál, kde se každoročně pořádají také atletické závody sportovců na vozíku. Vdobě její návštěvy zde bylo rušno, probíhala zde totiž výuka Katčiných možných budoucích spolužáků.

FTVS

Po krátkém přátelském rozhovoru se studenty se už Katka vydala domů. Obor APA, možnosti, které nabízí, a atmosféra školy ji rozhodně oslovily. Nyní má do konce ledna čas si rozmyslet, zda přihlášku ke studiu skutečně podá.