První pomoc, laická či profesionální, pracuje s jasně danými postupy a předpokladem, že ti, kteří ji poskytují jsou plně mobilní. Znamená určité fyzické omezení to, že člověk nemůže pomoci vůbec nebo dostatečně kvalitně? Možnost poskytnutí první pomoci lidmi s pohybovým omezením je zatím poměrně neprobádané téma. A proto ho otevíráme a startujeme seriál s názvem Záchrana života: Každý může pomoci. Napoprvé se základními obecnými informacemi, příště už více prakticky. 

Zdroj: Magazín Paraple, srpen 2025
Text: Štěpán Mikula, asistent ředitele, lektor první pomoci v Organizaci ZDrSEM - první pomoc zážitkem z.s. a odborný zástupce Vodní záchranné služby ČČK - Praha 6 z.s.
Foto: Petr Hricko 

První pomoc používáme v různých situacích – při poranění, úrazu, onemocnění. Dělí se na laickou a profesionální (záchranářskou), které na sebe často navazují. Laická má být přímá, jednoduchá, s využitím co nejmenšího množství informací a prostředků. A v ideálním případě opřená nejen o teoretické znalosti, ale také trénink. Ten totiž vede nejen k osvojení si nutných dovedností, ale také snižuje stres v zátěžové situaci.

Lidé s míšním poraněním pracují na návratu do běžného života a v určité chvíli si mohou položit i otázku: Jak přistoupím k tomu, pokud někdo bude potřebovat první pomoc? Mohu udělat víc, než jen zvednout telefon?

To, co považuji v první pomoci za nejpodstatnější je nebýt lhostejný a vložit do pomoci zraněnému své aktuální maximum. A to lze, i když je člověk na vozíku. Mobilita se sice může zdát jako klíčový prvek pro poskytování první pomoci, ale díky dostupnosti moderních technologií a pokrytí našeho území integrovaným záchranným systémem nemusí být tím hlavním, o co se zachránce opře. Rádi bychom, abyste podporu a potřebné informace našli i u nás – v Magazínu Paraple a v příštím roce i v ucelené brožuře, která se bude první pomoci lidmi s míšním poraněním věnovat komplexně. 

Zásady laické první pomoci 

  1. Musí být co nejjednodušší, aby ji poskytovatel ve stresové situaci, která pro něj není běžná, provedl co nejefektivněji.
  2. Musí se trénovat, aby poskytovatel zvládnul stres ze zátěžové situace a provedl ji automaticky. 

Záchrana života: Každý může pomoci

Záchrana života: Každý může pomoci

Záchrana života: Každý může pomoci

Záchrana života: Každý může pomoci

Záchrana života: Každý může pomoci

 

V příštím díle vám představíme možnosti volání záchranné služby.

Záchrana života: Každý může pomoci