Zákazníci CanoCar vědí, že se věnujeme úpravám aut pro vozíčkáře už dlouhou řadu let. Opravdová mobilita ale není o šroubech a železe, je to o radosti z jízdy a také o bezpečných návratech.

I z toho důvodu Vám ve spolupráci s portálem Vozickar.info přinášíme pár postřehů (a možná až výstrah) ohledně přepravy vozíčkáře a jeho vozíku v autě.

Každý řidič musel v autě někdy ostře brzdit. A také ví, jak se chová obyčejná taška s nákupem při takovém brzdění. A teď si představte energii “letícího“ elektrického vozíku, který má hmotnost například 160 kg. Je to neskutečná síla. Proto nepodceňujte správnou fixaci a pokud to zvedne Vaši pozornost, mrkněte i na videa z produktových crash-testů. To, co Vám ve skutečnosti připadá jako pevná hliníková vidlice předního kolečka se ve chvíli nárazu mění skoro na bláto.


Neberte správné kotvení vozíku v autě na lehkou váhu

Často se říká, že obrázek vydá za tisíc slov. V našem dnešním článku vám níže ukážeme, jak “drsné”  tyto “tisíce” slov mohou být. Jako ústřední téma jsme si tentokrát vybrali kotvení vozíku v autě. Tím kotvením myslíme bezpečnou přepravu mechanického nebo elektrického vozíku. Nejen obsazeného, ale i “volně”  naloženého. Každý odstavec sebou nese nějaké varování. Nejedná se však o zdvižený ukazováček upozorňující na poškození interiéru vozu, ale na sílu neskutečné zbraně, kterou máme díky fyzice přiloženu k našim zádům.
(Pro pořádek uveďme, že se budeme opírat o pravidla nárazových, tedy tzv. crash-testů dle normy ISO 7176-19 (rychlost 48 km/h, zpomalení 20 g). Na vozíky a kotvící prvky v autě se potom vztahují další normy.)

Video ke shlédnutí ZDE.


1. část – Neobsazený složený mechanický vozík na zadním sedadle
Je to tak snadné (tedy pro zkušeného aktivního vozíčkáře). Nahodit si složený vozík na zadní sedadlo a bleskově vyrazit na cestu. Jenže jenom ten, kdo zažil alespoň malou dopravní nehodu ví, co znamená položený předmět na zadním sedadle. Ať už je to lahev, kufřík nebo právě vozík – i drobný předmět se změní v letící projektil. Důrazně tedy nabádáme, přetáhněte přes ručky složeného vozíku pás zadních sedadel. Snad nikdy nebudete muset pochopit proč.


2. část – Mechanický vozík s uživatelem
Je to takový malý paradox, ale levnější a standardnější vozíky jsou na výše zmíněný crash test z výroby vybaveny většinou lépe. Důvod je prostý. Standardní vozík s uzavřeným rámem má přirozeně přípravné (a následně výrobcem označené) kotvící body.

Kotvení vozíkuWheelchairU vozíků ultralehkých (často s tzv. otevřeným rámem – Xenon, Neon apod.) je kotvící “oko” v zadní části vozíku “zbytečně“  těžký komponent. Jsou to vozíky, kde se bojuje o každý gram a uživatel si ho většinou sám nakládá do auta a nebývá na něm přepravován.

Kotvení

Pokud ho chce tedy uživatel kotvit a sedět na něm, vždy by měl mít možnost vozík dovybavit kotvícím systémem – viz obrázek z technického manuálu Quickie Xenon. Jsou země (například Holandsko), kde Vás nemusejí přijmout k přepravě hromadnou dopravou či taxi, pokud nebudete mít vozík takto vybaven. Kromě kotvení vozíku je vždy nutné použít dodatečně vestavěné tříbodové pásy a hlavovou opěrku.
(Bohužel někdy je použití kotvících bodů neslučitelná s některou konfigurací vozíku. Potom se musí uživatel rozhodnout, zda si vybere např. jinou verzi bočnic nebo nebude používat vozík jako transportní nástroj v autě.)

Velké varování:
špatné kotvení může při testech vypadat takto:

Video ke shlédnutí ZDE.

Popř. pokud dáte na selský rozum a začnete kotvit podle svého uvážení, např. za zadní kola, může to dopadnout i takto:

Video ke shlédnutí ZDE.


3. část – Neobsazený elektrický vozík v kufru

Elektrický vozík má brzdy. A je těžký. Takže se v kufru auta (nebo dodávky) “tváří”  jako pevně položený předmět. Jakmile ale dojde k prudšímu brzdění, díky přenesenému těžišti/zatížení jen dvou kol a extrémní hmotnosti (běžně až 150 kg) se vozík mění ve valící se skálu.
Jen pro srovnání – nepřipoutaný cestující na zadním sedadle může při nehodě zabít člověka sedícího na předním sedadle. Žádné sedadlo totiž není stavěno na tak extrémní zátěž právě v tomto směru. Proto máme pásy i na zadních sedadlech. Jenže hmotnost člověka je cca 85 kg, vozík je dvojnásobně těžký. Proto mějme pásy na vozíku i v kufru. Elektické vozíky snad všech renomovaných značek mají jasně označená místa pro kotvení. Pokud ne, jednoznačně to ukazuje na kvalitativní problém výrobce.

Situace pak může vypadat třeba jako na tomto videu ZDE.


4. část – Obsazený elektrický vozík
Při přepravě osoby na elektrickém vozíku se jen násobí všechna rizika zmíněná v bodě 3. Je tedy nutné maximálně pečlivé kotvení, ale také využití tříbodových vestavěný pásů ve vozidle (vždy Vám poradí úpravci aut). Kromě kotvení pomocí pásů existují i další moderní způsoby automatického zamykání el. vozíku “do podlahy” auta – např. systém DAHL.
K výše uvedeném je ještě nutné dodat, že i bederní pásy k vozíku mají různou kvalitu a určení. Často se k vozíkům dodává zdarma (nebo za přijatelné peníze) pás s plastovou sponou. Ten většinou nebývá určen pro použití ve vozidle.

Špatné kotvení vozíku pomocí dvou pásů, kotvení jen bederním pásem atd. můžete ještě vidět ve videu ZDE.

Pokud se zeptáte vašeho dodavatele na crash-testy jeho vozíků, prozradí vám to něco o managementu kvality výroby, ale možná i o znalostech daného prodejce.

Podívejte se na jednu z našich úprav vozu včetně kotvení, video vše do podrobna ukazuje ZDE.

Jestli Vás cokoliv v této souvislosti zajímá, neváhejte kontaktovat konzultanty společnosti CanoCar Brno. Rádi Vám budou nápomocni.