Mobilita je schopnost osoby nebo věci být bez větších zábran uvedena do pohybu. Takový subjekt se pak označuje jako mobilní. Pojem může případně označovat stav, při kterém je subjekt v pohybu.
Pro lidi s poškozením míchy, nebo obecně lidi s postižením, se dost často užívá výraz imobilní. Ten však v moderní době již pozbývá ve vztahu k těmto lidem opodstatnění, protože pro svou pohyblivost, či chcete‑li mobilitu, využívají nejednu kompenzační pomůcku. Nejčastěji jde o vozík a auto, nebo jiný dopravní prostředek. A světe div se, vozíčkáři mohou i létat.

Zdroj: Magazín Paraple, prosinec 2018
Text: David Lukeš, ředitel Centra Paraple
quickie_wheeldrive_wheelchair_power_assist_on_neon2_side_view_Zdroj: https://www.sunrisemedical.eu

Přirozený pohyb

Pohyb je přirozenou součástí života. Je spojen s téměř každou denní činností. Schopnost mobility se učíme od narození - abychom mohli co nejdříve utíkat rodičům, potom začít chodit do vzdělávacích institucí, sportovat, cestovat, nebo pracovat.
Když nás v životě potká úraz, či onemocnění, díky kterému ztratíme, nebo je omezena naše schopnost pohybu - chůze, pak nastupuje její kompenzace.
Život je jízda. Od probuzení a prvního přesunu na vozík jezdíme, i když většina lidí na vozíku pro označení pohybu stejně používá výraz související s chůzi, tedy např.: „přejdeme ulici, už jdu, kudy mám vejít“ atd.

Vozík čili vozejk

Jako malí jsme si prohlíželi Brehmův život zvířat, kde byl vždy napsaný encyklopedický název zvířete a za „čili“ používané jméno. Přišlo nám to vtipné a hodně jsme se u toho nasmáli.
Přesto, že budu v tomto článku pracovat se slovem vozík, většina lidí, co ho používá, říká prostě vozejk. Slovo vozíček se téměř nepoužívá a navíc tak trochu připomíná slovo kočárek.
Vozíky se dělí na mechanické a elektrické, což skutečně není tak složité poznat. Ty elektrické jsou povětšinou rozměrnější, mají menší, ale za to robustnější kola a jsou zpravidla rychlejší, zejména na startu.
Vozík je základní prostředek pro pohyb vozíčkářů, což je samo o sobě děsně chytrá věta. Vyzkoušel jsem většinu typů, tak se snad mohu podělit o malé doporučení.
Při výběru vozíku se vždy dívejte na svůj život jako na celek. Nejlepší je, podle mého, mít vozíky dva, a to i za cenu žádostí na nadace o úhradu toho druhého (nebo někdy i doplacení toho prvního). Vozík je základní pomůcka, proto není dobré na něm šetřit.
Avšak i sebelepší vozík se může rozbít a na druhou stranu i ty levnější značky, nebo modely mohou mít docela dlouhou životnost. Ta se samozřejmě snižuje s tím, jak je vozík používán.
Když jsem si pořizoval první vozík s titanovou konstrukcí a pevným rámem, dostal jsem k němu obrovský manuál, co vše s ním nemůžu dělat. V podstatě tam stálo, že s ním mám jezdit jen doma a ještě každý den kontrolovat tlak v kolech. Neuposlechl jsem a vozík drží dodnes, i když už mám dávno jiný.
Doba se posouvá, vozíky se neustále odlehčují, mají lepší konstrukce, vychytávky pro skládání, zádové opěrky atd. A tak mé vřelé doporučení pro všechny uživatele vozíku, ať už „sedlají“ mechaniku, nebo električák, je - hýčkejte se a dopřejte si nový vozík jak jen to půjde, i když si na něj budete muset chvilku zvykat.
Důležité je také svůj vozík pravidelně servisovat, protože ty nepravidelné servisy, tedy opravy havárií, vás většinou překvapí v tu nejméně vhodnou dobu, ale také je třeba počítat s tím, že většina obchodníků s vozíky je neopravuje na počkání. Takže i proto je vhodné mít ten již výše zmiňovaný vozík druhý.
S ohledem na váš obvyklý denní program investujte i do vylepšení základních modelů, třeba v podobě odolnějších zadních hnacích kol, abyste je nemuseli nechávat tak často centrovat.
A informace pro nezaujaté či neznalé - kvalitní mechanický vozík stojí desítky tisíc, spíše tedy přes sto tisíc a elektrický vozík přes sto tisíc téměř vždy.
Vozíky jsou částečně, nebo zcela (záleží na typu) hrazené ze zdravotního pojištění. O finance na jejich případné doplacení můžete žádat na různých nadacích. S podpůrným dopisem či žádostí často v rámci odborného sociálního poradenství pomáhají sociální pracovnice, se samotným výběrem a nastavením vozíku pak ergoterapeutky Centra Paraple.

Když ruce nestačí, nebo je třeba je šetřit

Ne každý kopec se dá lehce vyjet, ne každá vzdálenost lehce překonat a ne každý náročný terén zdolat.
Na trhu existuje několik možností, jak ze svého, čistě vlastní silou hnaného, stroje vytvořit pohodlný dopravní prostředek, který si nezadá s vozíkem elektrickým.
Nejčastěji jde o elektrická hnací kola a zařízení připevněná k rámu ve spodní části vozíku, která pomáhají vozík tlačit a ovládají se pohybem hnacích obručí, nebo různé typy zařízení, která se přidělávají do přední části vozíku, který potom táhnou.

power-assist-wheelchair-e-motionZdroj: https://www.mobilitycare.net.au
triride_base-1
Zdroj:http://www.trirideitalia.com

Speciálky

Pokud vám nestačí ani klasický elektrický vozík, ani mechanický vozík s pohonem, pak můžete zkusit speciální vozíky, které jsou sice finančně náročnější, ale zato si lépe poradí s menšími i většími bariérami.
Existují i vozíky, které umí zdolat schody, nebo speciální vozítka, která vás dobře povozí v přírodě.


swincar-electric-carZdroj: https://www.startupselfie.net

Nadace a nadační fondy, které lze oslovit s žádostí o podporu při získání vozíku, či jiných speciálních pomůcek

Dobrý skutek
http://www.dobryskutek.cz/

Nadace Agel
https://nadace.agel.cz/

Nadace Agrofert
https://www.nadace-agrofert.cz/

Nadace Charty 77 – Konto Bariéry
https://www.kontobariery.cz/home.aspx

Nadační fond manželů Livie a Václava Klausových
http://nadacnifondklausovych.cz/

Nadační fond Weil
http://www.weil-nadacni-fond.cz/

Výbor dobré vůle –Nadace Olgy Havlové
https://www.vdv.cz/

Pozn.: Uvádíme zejména ty nadace a nadační fondy, které podporují individuální žádosti.

Auto

„Davide, pro-sím tě, mohl by-ch se tě zeptat, jak je to s t-ím příspě-vkem na poříze-ní mo-to-ro-vého vo-zi-dla?“ Takhle se mě jednou v autě zeptal Ivan. A než ze sebe tu větu vysoukal (má vzácné degenerativní onemocnění a to jemu, a tenkrát i mě, způsobuje určitý diskomfort), tak jsme urazili skoro celou společnou cestu. Odpověděl jsem mu: „Sakra Ivane, proč se prostě nezeptáš jednoduše na příspěvek na auto?“
Ivan si později příspěvek na zvláštní pomůcku, tedy to auto, vyřídil a stal se tak mobilnější, byť sám není schopný řídit.
Já s drobnou nadsázkou často říkám, že auto je kompenzační pomůcka číslo dvě, hned po již probíraném vozíku. A proto je jeho výběr podobně důležitý a uživatel při něm musí zohlednit mnohé aspekty.

3 nejčastější otázky před pořízením vozu

Budu řídit? Zvládnu to?

Pokud si pořizujete auto, které chcete upravit na ruční řízení, pak je vhodné si různé typy řízení vyzkoušet.
Volant, ovládání světel a oken, řadicí páku a ostatní ovládací prvky v autě lze přizpůsobit i pro lidi s horším úchopem.
Pokud chcete sedět stabilněji i v zatáčkách, můžete si sedadlo vybavit čtyřbodovým pásem.

Jak velké auto budu potřebovat?

Obecně čím větší auto, tím lepší. Tedy pokud se bavíme o převozu osobních věcí. Zejména pokud začnete sportovat, nebo máte více vozíků, oceníte prostornější vozy.
Pokud si budete pořizovat dodávku, nebo vyšší MPV či SUV, vezměte v potaz otázku přesunů a nakládání vozíku.
S vozíkem lze ale do větších aut i zajíždět pomocí plošiny, nebo nájezdu, kdy pak uvnitř přesednete na sedačku, nebo dokonce budete řídit z vozíku. V tomto případě však myslete i na vnitřní prostor vozu a bezpečnost vaší i vašich spolucestujících.

Jak se přesunu a naložím vozík?

Pokud chcete býti co nejvíce samostatní, vybírejte takové auto, abyste se do něj dostali i s vozíkem pokud možno bez pomoci.
Vozík se nakládá různými způsoby, záleží na typu jeho konstrukce. Lze ho rozložit a naložit přes sebe na sedadlo spolujezdce, nebo ho zadními dveřmi naložit na místo za vámi. Podle velikosti auta může být vcelku, či částečně složený.
Pro nakládání vozíku existuje několik pomocných zařízení - jeřábek na zadní sedadlo v kombinaci s elektricky posuvnými dveřmi, zvedací zařízení do boxu na střechu, nebo robotická ruka pro naložení vozíku do zavazadlového prostoru.
Pro přesuny se do aut instalují pevné přesouvací desky, nebo otočné sedačky.

Maximální výše příspěvku na zvláštní pomůcku na pořízení motorového vozidla činí 200 000 Kč, se zvyšujícím se příjmem se snižuje. Nejnižší výše dávky je 100 000 Kč. Pokud vám úřad práce přizná příspěvek na nákup motorového vozidla, můžete po jeho zakoupení požádat finanční úřad o vrácení zaplaceného DPH.

Úpravci aut

API CZ s.r.o.
Firma API CZ s.r.o. se zabývá výrobou, montáží, vývojem a servisem individuálních úprav automobilů pro handicapované a poradenstvím v této oblasti.

Slapy 136, Slapy u Tábora
www.apicz.com

Jan Píbal ‑ JP SERVIS
Hlavní činností této firmy jsou individuální úpravy osobních auto-mobilů pro handicapované osoby, vývoj, montáž a servis a také montáž duálního ovládání automobilu pro autoškoly.

Na Městečku 137, Štěkeň
www.jpservis.eu

Josef Hurt ‑ ruční ovládání
Společnost se zabývá výrobou, vývojem a montáží ručního ovládání a individuálních úprav pro handicapované osoby.

Ul. Bambousek 664, Týnec nad Labem
www.rucniovladani.cz

Specifické automobily

Neúnavný Josef Fučík pravidelně zásobuje svůj facebookový profil informacemi o naprostém nedostatku specializovaných aut pro lidi s handicapem. A má pravdu.
Ať už se jedná o automobily speciálně konstruované pro lidi s handicapem, nebo upravené již existující modely aut. Jejich cena se po úpravě šplhá do astronomických výšin, které nemají opodstatnění.
Specializovaný vůz vyvinula i česká firma Elbee Mobility. Využijí ho zejména lidé, kteří chtějí auto raději malých rozměrů a především eliminovat přesuny z vozíku do auta a zpět. Nevýhodou je to, že auto je pouze jednomístné.


STK71a8b1_Elbee_Mobility1Zdroj: https://www.elbeemobility.cz

Motorky a čtyřkolky

V roce 2010 Jiří Suchánek z Adrenalinu bez bariér zkonstruoval motorku pro vozíčkáře, která byla kompletně ovládaná rukama a měla vysouvací stabilizační kolečka.
Na čtyřkolkách jezdí vozíčkáři poměrně často, jen jsou potřeba úpravy sedu podle schopností daného jezdce.
V Parapleti každoročně realizujeme specializovaný sportovní program zaměřený na jízdu na čtyřkolkách pro začátečníky i pokročilé.

Ostatní dopravní prostředky

Městská hromadná doprava

Není to všude stejné, ale jízdní řády hromadné dopravy ve větších městech už obsahují poměrně dost bezbariérových, respektive nízkopodlažních spojů.
Musíte však být obezřetní - zastávka v cílové destinaci není vždy bezbariérová, časy přesunu mezi spoji uvedené v jízdním řádu rozhodně neodpovídají realitě a pokud se do prostředku MHD nedostanete vlastními silami, pak vám řidič není povinen poskytnout pomocnou ruku. Vždy je tak lepší na něj dopředu zamávat a trvat na plošině.

Vlak

Cestovat vlakem je díky renovacím vozů a zvýšené konkurenci na železnici již mnohem pohodlnější a důstojnější. Jen je potřeba svou cestu avizovat dopravci předem.
Například u Českých drah musíte objednat cestu vozíčkáře, nebo potřebnou asistenci, 24 hodin před samotnou jízdou a při cestě do zahraničí dokonce 48 hodin, což je obdobné, jako při cestování letadlem.

Letadlo

Pokud se rozhodnete letět, je vždy vhodné to dopředu konzultovat s leteckou společností. Tu bude na začátku zajímat zejména to, zda cestujete s elektrickým či mechanickým vozíkem, popřípadě s jakými dalšími kompenzačními pomůckami.
Váš vozík cestuje většinou v zavazadlovém prostoru. Nicméně vám je umožněno se na něm dopravit až ke dveřím letadla (elektrické vozíky raději odbavují u nadměrných zavazadel a pak vám pomohou na letištním transportním vozíku), kde vás přesadí, či si sami přesednete na tzv. uličkový vozík, který je hubený tak akorát pro úzké uličky letadla, a na tom vás dovezou až k vašemu sedadlu. Tento vozík by měl být k dispozici na palubě letadla i během celého letu, kdybyste potřebovali na toaletu, což je ovšem docela akrobatický výkon i s asistencí.

Po vlastní ose

Zlaté české ručičky se zapsali i do historie cestování vozíčkářů. Brněnská nezisková organizace Opus Lacrimosa totiž zkonstruovala světový unikát – upravený obytný vůz Charley Tramp.
Ten nejen že vozíčkář může díky upravenému řízení sám řídit, ale také může vyjet plošinou do zadní obytné části a pomocí stropního systému se přesunout kamkoliv po autě, tedy dostat se pohodlně od řidiče třeba do sprchy nebo postele.
Více se dozvíte na webových stránkách půjčovny Karavanem do světa – http://www.karavanemdosveta.cz/obytna-auta/charley-tramp.

I když si někdy připadáme statičtí, tak jsme stejně pořád v pohybu. Hýbou se světadíly, celá naše planeta v úžasném obrovském vesmíru a hlavně - každý z nás se pohybuje v životě.
Životní pohyb neznamená nutně překonávání měřitelných vzdáleností, ale často nás dostane mnohem dále, než nejrychlejší dopravní prostředek. Nicméně vězte, že ve shonu každodenních událostí je dobré občas se zastavit, zklidnit a nadechnout. I to nás někdy paradoxně dokáže posunout zase o kus dál.

GennyZdroj: https://www.johnpreston.co.uk